پست متنی (نقد و بررسی Crysis 3)
 
!!! CheatKadeh !!!
  • ناشر: Electronic Arts
  • سازنده: Crytek
  • سبک: First-Person Shooter
  • پلتفورم ها: PC | PS3 | X360
  • تاریخ انتشار: February 19, 2013


نوامبر سال 2007 عنوانی انحصاری برای PC روانه بازار شد با نام Crysis که یک بمب در سبک شوتر به حساب می آمد. وجود گرافیک و فیزیک محشر در این بازی و یک گیم پلی عالی چیزهایی بودند که باعث دگرگونی سال 2007 شد. استدیوی Crytek با نسخه جدید موتور گرافیکی CryEngine قدرت خود را به رخ همه کشاند و نشان داد حرف های زیادی برای گفتن دارد. حال نسخه سوم این بازی روانه بازار شده است و در ادامه به تحلیل بازی و بررسی نقاط قوت و ضعف آن خواهیم پرداخت.

بازگشت یک ناجی! 

اکنون 24 سال از اتفاقات نسخه دوم می گذرد و نیویورک در سال 2047 میلادی به سر می برد، جایی که توسط سربازان C.E.L.L اشغال شده و تکنولوژی به نام Nanodome سراسر آن را پوشانده است، اما با این وجود خطر نیروهای Ceph هنوز هم به قوت خود باقیست و آن ها نیز برنامه هایی برای خود دارند. 

 


ابر قهرمان ما Prophet در اینجا کار بسیار سختی را بر عهده دارد؛ وی قصد دارد پرده از اسرار سازمان C.E.L.L بردارد و واقعیت را برای همگان فاش کند، بنابراین می بایست با ارتش عظیمی روبرو شود، ولی این تازه بخشی از ماجراست و از آن طرف Cephها نیز آماده می شوند تا ورود Alpha Ceph را جشن بگیرند و Prophet نیز باید مانع این کار شود. در این راه دوست و یار قدیمی او، مایکل (Psycho، قهرمان نسخه Warhead) که اکنون عضو یک گروهک مبارز در برابر تشکیلات C.E.L.L شده است نیز یاری اش می کند. 

بازی از جایی شروع می شود که Prophet در یک محفظه شیشه ای توسط تشکیلات C.E.L.L حمل می شود که مایکل و یارانش از راه سر می رسند و وی را آزاد می کنند. شاید داستان بازی از شروع قوی و قابل قبولی برخوردار نباشد، ولی رفته رفته هیجان داستان و ابهامات گذشته برملا می شوند و جواب خیلی از سوال هایتان را خواهید فهمید. 

از نظر من یکی از ضعف های عظیم Crysis داستان بی محتوا و روایت سردرگمش بود که رفته رفته در نسخه های بعدی بهتر شد و توانست تا حدی ضعف هایش را بپوشاند و حال در نسخه سوم داستان و نحوه پیش رفتن آن بهتر از نسخه های پیشین خود شده است و به خوبی می توان روند صعودی را بخصوص در بخش روایت آن مشاهده کرد، اما بازهم ضعف های بنیادینی در بخش داستانی این بازی دیده می شود و نمی توان داستان این بازی را به مانند بسیاری دیگر از بخش های آن عالی دانست. 

تجهیزات بیشتر، قدرت بیشتر 

نباید از Crysis 3 انتظار گیم پلی متفاوتی نسبت به نسخه های پیشین داشته باشید. کارهایی که در طول بازی انجام می دهید تا حد بسیار زیادی به نسخه پیشین شباهت دارند و همانند قبل می توانید از قدرت Nanosuit خود استفاده کنید که شامل سه بخش می شود. اولین بخش یک محافظ (Armor Shield) از الیافت نانو است که دور شما را احاطه می کند و باعث آسیب دیدن کمترتان در مقابل گلوله های دشمن می شود. 

 


دومین بخش قدرت پرش بیشتر شماست که می توانید با نگه داشتن دکمه پرش، پرش های بلندی را انجام دهید، البته سطح پرش شما بستگی به مدت زمانی دارد که شما دکمه را نگه داشته اید و آخرین قابلیت این Suit نامرئی شدنش (Cloak Mode) می باشد که بازیکن در این حالت تا قبل از اینکه حرکت خاصی نظیر شلیک کردن و ... انجام دهد فعال می باشد. این قابلیت نیز همانند قابلیت محافظ بعد از اتمام انرژی از کار می افتد و باید مجدداً چند ثانیه ای برای پر شدن دوباره انرژی Nanosuit صبر کنید تا بازهم قابل استفاده شود. سُر خردن نیز یکی دیگر از قابلیت های کوچک و کاربردی این بازی می باشد که به وسیله آن می توانید دشمنان را بر روی زمین انداخته و نابودشان کنید و یا سریعاً خود را به پشت سنگری برسانید. هوش مصنوعی بازی نیز بسیار دقیق و خوب طراحی شده و با کوچکترین اشتباه شما دشمنان متوجه حضورتان خواهند شد، مخصوصاً Cephها که در زمان هایی که از Cloak Mode استفاده می کنید باز هم به وجودتان شک می کنند. 

خیلی ها Crysis را به خاطر جنگ های نفس گیرش دوست دارند و قاعده ای به نام مخفی کاری برایشان تعریف نشده است و همانند یک یاغی وارد صحنه مبارزه شده و همه دشمنان را به تیر می بندند، مخصوصاً اگر در آن نزدیکی یک Turret وجود داشته باشد که با به دست گرفتن آن جهنمی به راه می اندازند. اما در این بخش با سازنده تا حدودی حال می کنم زیرا بازی را طوری ساخته تا شخصی مثل من نیز که به مخفی کاری علاقه دارد بتواند این بازی را به خوبی انجام دهد و حتی در بعضی از موارد می توانید محیط را بدون اینکه کسی متوجه حضورتان شود نیز طی کنید و یا تمامی دشمنان را به وسیله Pistol خفه کن دار یا چاقوی تیزتان نابود کنید. البته نباید این مسئله را که دو ویژگی نامرئی شدن و محافظ به شدت باعث آسان شدن بازی شده است را هم نادیده گرفت؛ البته سازندگان می توانستند با ساختن مراحلی دشوارتر قرار دادن دشمنانی بیشتر، این ضعف را هم بدون دست زدن به خصوصیات Nanosuit بپوشانند و بازی به مراتب چالش برانگیزتری را ارائه دهند. 

همیشه با خودم می گفتم چرا این Nanosuit نباید یک سیستم آپگرید داشته باشد که به لطف Crytek استدیوی سازنده بازی این بخش نیز در این نسخه اضافه شده است. در طول بازی با جمع آوری یک سری آیتم های خاص و رسیدن به محل های مد نظر می توانید بخش های خاصی از Nanosuit خود را آپگرید کنید، برای مثال می توانید میزان انرژی Armor Shield و یا Cloak Mode را افزایش دهید و یا اینکه Reload کردنتان را سریع تر کنید و ... . 

 


ممکن است این سوال برای مخاطب پیش بیاید که چگونه در طول بازی از محل اسلحه ها، مهمات و یا همین محل های آپگرید کردن مطلع شویم؟ پاسخ شما در دوربین منحصر به فرد Nanosuit گنجانده شده است که می توانید به کمک آن دشمنان، محل های مهمات و یا تیر های شلیک شده به وسیله تیر و کمان خود را Mark کنید. اما استفاده اصلی این دوربین تنها به این موارد ختم نمی شود؛ Prophet در این نسخه تبدیل به یک آچار فرانسه شده است و کاری نیست که نتواند انجام دهد، اکنون کارهایی نظیر هک کردن درب ها و یا هک کردن مین ها و دستگاه ها و Turretهای Cephها و ... نیز از دست او بر می آید. همچنین می توانید با ضربه زدن به آبجکت هایی چو یخچال، کمد، تکه های سنگ و ... آن ها را به سوی دشمنان خود پرتاب کنید. 

از دیگر امکاناتی که از نسخه پیشین روانه این نسخه شده است می توان به سیستم Customize اسلحه که می توانید بر روی اسلحه خود Assignmentهای مختلفی نظیر لیزر، خفه کن و یا Scopeهای مختلفی کار بگذارید. همچنین می توانید از اسلحه های مختلفی که در گوشه و کنار نقشه به تعداد زیادی قرار دارند نیز استفاده کنید که این امید را به شما می دهند که هیچ وقت مهمات کم نخواهید آورد و این یکی از عوامل آسان شدن این بازیست. 

حال می رسیم سراغ بخش هایی که به تازگی در این نسخه اضافه شده اند. اولین آن ها یک Vision مادون قرمز ملقب به Nano Vision می باشد که به Prophet این قابلیت را می دهد تا اجسام زنده را بر اساس دمای بدنشان در محیط شناسایی کند و بخش دیگر یک تیر و کمان می باشد که می توانید با استفاده از آن به صورت مخفی دشمنان را از پا در آورید. همچنین این اسلحه دارای تیر های مختلفی هم می باشد، برای مثال یکی از تیرها به صورت بمب عمل می کند و با پرتاب آن به سمت هدف پس از مدتی منفجر می شود، یا تیر EMP که با کمک الکتریسیته آن می توانید دشمنان را از پای در آورید، علاوه بر همه این ها این اسلحه یک قابلیت دیگر نیز در بخش Customize خود دارد و آن هم مربوط می شود به قدرت پرتاب شما. می توانید حالت های مختلفی را برای قدرت اسلحه خود انتخاب کنید شاید قصد داشته باشید دشمنی را بزنید که در فاصله ی دورتری از شما قرار دارد، پس عاقلانه است که اسلحه را در حالت Strong قرار بدهید و شلیک کنید. با قرار دادن اسلحه بر روی مدهای مختلف و هر بار با کشیدن زِه تیر و کمان می توانید تفاوت را احساس کنید، اما به واقع حالت های دیگر استفاده چندانی در طول بازی ندارند. به شخصه معتقدم این ویژگی ها بازی را آسان کرده است و شاید این یکی دیگر از دلایلی باشد که بخش تک نفره بازی در مدت زمان 6-7 ساعت به اتمام می رسد. 

 


یکی دیگر از این بخش های آسان کننده که در واقع کمکی است به جان سختی شما در برابر دشمنان مخزن هایی به نام Nanosuit Energy می باشد که تقریباً در اواخر بازی با آن ها روبرو خواهید شد. این مخزن ها به شما این قابلیت را می دهد که در یک بازه زمانی مشخص از قدرت بالایی برخوردار شوید و مقاومت شما بیش از حد خواهد شد. لازم به ذکر است که در این حالت از دو قابلیت Cloak Mode و Armor Shield نمی توانید استفاده کنید. 

آنطور که مشخص است Crytek وعده های زیادی در بخش چند نفره این بازی داده است، حتی نسخه ویژه این بازی را با نام یکی از مدهای بازی یعنی Hunter Edition معرفی و عرضه کرده است، حالتی که برای اولین بار در Crysis 3 آن را تجربه می کنیم. در مُد Hunter دو سرباز مجهز به Nanosuit ملقب به Hunter با اسلحه تیر و کمان وجود دارند که می بایست با گروه دیگری از بازیکن ها که سربازان C.E.L.L آن ها را تشکلیل می دهد مقابله کنند و بی شک یک تجربه هیجان انگیز را در این رقابت با دوستانتان تجربه خواهید کرد. اگر در نقش سربازان C.E.L.L ایفای نقش می کنید باید در هر لحظه اطراف خود را تحت نظر داشته باشید زیرا ممکن است Hunterها پشتتان باشند و اگر در نقش Hunter هستید باید استراتژی های خاصی را بچینید و همکاری 2 جانبه ای با هم تیمیتان داشته باشید تا بتوانید به راحتی از پس سربازان دشمن بر آیید.

از دیگر مُدهای بازی می توان به مُد معروف Crash Site اشاره کرد که در نسخه های پیشین نیز شاهد آن بوده ایم و یکی از پرطرفدارترین ها در سری Crysis می باشد. سیستم Customize نیز در بخش چند نفره همانند بخش داستانی بازیست و بازیکنان می توانند از Assignmentهای مختلفی را برای اسلحه های خود انتخاب کنند، البته این بار هر Assignment در یک Level خاص باز خواهد شد. همچنین با ساختن کلاس های متفاوت می توانید با توجه به مُد و نقشه ای که در آن قرار دارید از اسلحه و Skillهای متفاوتی جهت رویارویی با دیگر بازیکنان بهره ببرید. 

 


به نیویورک جدید خوش آمدید 

نمی توان منکر این مسئله شد که Crysis یعنی گرافیک خالص و ناب! اکثر گیمرها برای مثال زدن یک بازی با گرافیک عالی یا PC بازها برای سنجیدن قدرت سیستمشان این بازی را نام می برند. البته این نکته را هم باید گفت که همیشه گرافیک بالا و بی عیب و نقص لازمه یک عنوان موفق نیست و تا به حال شاهد عنوان های اسم و رسم داری بوده ایم که گرافیکی منحصر به فرد را دارا بودند ولی با شکست سنگینی مواجه شدند. 

در Crysis 3 می توانید چمن ها را به آتش بکشید و آتش بازی در محیط به راه بیندازید (البته نه به آن صورت که در Far Cry 3 شاهد هستیم) و یا یک درخت را بر روی سر دشمنان خراب کنید. طراحی محیط شهر و نورپردازی ها به خوبی کار شده اند و همچنین شاهد محیط های سرسبز و فضاهای بازی نیز هستیم. طراحی شخصیت ها و چهره هایشان نیز مثل همیشه دقیق و زیباست و حالت ها نیز به خوبی با دیالوگ هایی که بیان می شود هماهنگ است. یکی دیگر از بخش هایی که در این نسخه به خوبی به آن پرداخته شده بود طراحی اسلحه هاست. در این بازی هر نوع اسلحه که بخواهید وجود دارد، از اسلحه های امروزی گرفته تا اسلحه های فضایی در انواع و اقسام مختلف. همچنین با عبور از روی شاخه و برگ گیاهان می توانید لِه شدن آن ها را حس کنید یا کنار رفتن شاخه های بلند را در مقابلتان ببینید. 

شاید بخشی که به شخصه انتظار داشتم در این نسخه شاهدش باشم تخریب پذیری بیشتر محیط بود که متاسفانه Crysis 3 فاقد آن می باشد، همچنین در برخی از مناطق بافت ها به اندازه سایر قسمت ها با کیفیت نیستند. این عنوان در بخش گرافیک بیشتر سعی و تمرکز خود را بر روی نورپردازی ها، افکت ها و جلوه های بصری قرار داده است. گرافیک Crysis 3 نسبت به دو نسخه قبل دارای برتری هایی بوده، اما اندک ضعف های کوچکی هم داشته است که این ضعف ها در قیاس با دیگر دستاوردهای گرافیکی این بازی کاملاً می توان آنها را نادیده گرفت. 

 


به شخصه ضعف خاصی در بخش صداگذاری بازی مشاهده نکردم. صدای کارکترهای بازی به خوبی انتخاب شده است و صدای اسلحه ها نیز منحصر به فرد و طبیعی هستند. موسیقی بازی نیز با محیط و حال و هوای Crysis و اتفاقاتی که در روند داستان رخ می دهد همخوانی خوبی دارد و زیبا هستند. موزیک منوی این بازی نیز همانند نسخه قبل بسیار عالی کار شده، گویی سازنده موسیقی این بازی به خوبی می دانسته در کجا از چه صدا و موزیکی استفاده کند. فقط از نظر من تنها ضعف بازی در این بخش در دیالوگ های ضعیف بعضی از کارکترهاست. 

Crysis 3 جزء معدود عناوینیست که من را تا آخرین خط داستان سرگرم کرد و حس خستگی در طول بازی به من دست نداد و می توانست بسیاری از مشکلات و کمبودهایی را هم که در این نقد به آن اشاره شد را نداشته باشد و به عنوانی کاملاً بی نقص تبدیل شود. در آخر اینکه طرفداران عناوین FPS و بازی های علمی تخیلی این بازی را از دست ندهند.


امتیازات: 
گیم پلی: 8 
گرافیک: 10 
نوآوری: 8 
صداگذاری: 9 
جذابیت: 8 
امتیاز کل: 8.5

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
سه شنبه 29 اسفند 1391برچسب:نقد,و,بررسی,Crysis 3, :: 2:20
محمد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان !!! cheatkadeh !!! و آدرس cheatkadeh.Loxblog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید


قالب وبلاگ
گالری عکس
دریافت همین آهنگ